افزایش نرخ قطعات یدکی و تاثیر آن برروی بیمه های خودرو

در ماه های اخیر و شوک ارزی اواخر تابستان متاسفانه روند افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو های مختلف همانند نرخ خود آنها که افسار گسیخته قیمت های نجومی را بخود گرفتند ادامه پیدا کرده و این موضوع باعث ایجاد آشفتگی در روند خسارت دهی شرکتهای بیمه نیز گردیده و بطور محسوسی شرکتهای بیمه را با زیان مواجه نمود بنحوی که بعضی قطعات بعضا تا چهار برابر افزایش نرخ داشتند درحالی که حق بیمه پرداختی بیمه گذاران برمبنای این افزایش نرخ طراحی نگردیده بود و این امر شرکتها را مجبور به استفاده از قانون ماده ۱۰ بیمه نمود چیزی که شاید تا قبل از آن با عدم اجرای فراگیر آن به نوعی با مشتریان مماشات نموده و سعی در حفظ رضایت ایشان داشتند.

ماده ۱۰ بیمه به صراحتا عنوان نموده درصورتی که مالی به ارزش واقعی آن بیمه نشده باشد شرکت بیمه به تناسب حق بیمه پرداختی الزام به پرداخت خسارت خواهد داشت به این صورت که به عنوان مثال اگر یک خودروی ماکسیما به نرخ ۵۰ میلیون تومان بیمه داشته باشد و قیمت روز آن ۱۰۰ میلیون شده باشد اگر خسارتی برایش پیش بیاید که توسط کارشناس ۲ میلیون تومان ارزش گذاری گردد بیمه تنها یک میلیون آن را پرداخت خواهد نمود.

این مسئله ضرورت صدور الحاقیه را برای بیمه گذاران دوچندان میکند و لازم است ایشان با توجه به نرخ روز خودروی خود ارزش آن را توسط الحاقیه بالا برده و با پردداخت حق بیمه اضافه تر ریسک اعمال ماده ۱۰ را درزمان حادثه از بین ببرند.

البته ظاهرا این مورد تنها تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار بیمه نبوده و شرکتهای بیمه را ناچار کرده تا نرخ بیمه های بدنه را در سندیکای بیمه گران بالاتر ببرند که البته همچنان اجرایی نشده است و زمان آن نیز اعلام نگردیده .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *